Встановлення Moodle

Не хвилюйтеся!

Ця інструкція пояснює, як встановити Moodle в перший раз. Деякі кроки описано в глибокій деталізації для максимального охоплення процесу встановлення web-серверу, тому документ може виглядати занадто довгим. Не хвилюйтеся, маючи ці знання Ви зможете встановлювати Moodle в кілька хвилин!

Якщо у Вас виникли проблеми будь-ласка, прочитайте цей документ уважно - відповіді на найпоширеніші запитання знаходяться тут. Якщо у Вас залишилися проблеми, Ви можете отримати допомогу з Moodle Help

Інший варіант полягає в тому, щоб зв'язатися з веб-хостинг компанією, яка забезпечить Вам повне встановлення Moodle, і Ви зможете відразу починати процес навчання!

Частини цього документу:

  1. Вимоги та залежності
  2. Завантаження та копіювання файлів на сервер
  3. Структура сайту
  4. Запуск інсталяційного скрипта та створення config.php
  5. Перехід до сторінки адміністратора та продовження конфігурації
  6. Установки періодичних завдань (cron)
  7. Створення нового курсу

 

1. Вимоги та залежності

Moodle від початку створювався в Linux з використанням Apache, MySQL та PHP (відоме як LAMP платформа), але також постійно тестується з PostgreSQL та на таких операційних системах як Windows XP, Mac OS X, Netware 6.

Вимоги до нормального функціонування Moodle такі:

  1. Програмне забезпечення Web-сервера. Більшість людей використовують Apache, але Moodle прекрасно працює під іншими серверами, які підтримують PHP, наприклад, IIS на Windows.
  2. PHP скриптова мова (версії 4.1.0 або вище). PHP 5 підтримується в Moodle 1.4.
  3. Сервер баз даних: MySQL або PostgreSQL повністю підтримуються та рекомендуються для використання з Moodle.

Більшість web-хостингів підтримують все це стандартно. Якщо Ви зареєструвалися на одному з хостингів, які цього не підтримують, то спитайте їх чому, та спробуйте зареєструватися на іншому.

Якщо Ви хочете запустити Moodle на своєму власному комп'ютері і все це виглядає занадто складно, тоді, будь-ласка, перегляньте документацію адміністратора.

 

2. Завантаження та копіювання файлів на сервер

Є два шляхи для отримання Moodle, як зтиснутий пакет та через CVS. Детально це описано на сторінці завантаження: http://moodle.org/download/

Після завантаження та розпакування архіву, або відбору файлів з CVS, Ви отримаєте каталог з назвою "moodle", який вміщує деякі каталоги та файли.

Ви можете розмістити весь каталог у web-сайт, тоді адреса буде http://yourwebserver.com/moodle. Або можете скопіювати тільки містиме каталогу до web-сайту, в цьому випадку адреса доступу буде простіша http://yourwebserver.com.

Якщо Ви завантажили Moodle до свого персонального комп'ютера, а потім хочете залити все на сайт, то це краще робити поки все залишається одним файлом в архіві, а потім розпакувати його на сервері. Навіть web-хостінг з інтерфейсом як Cpanel дозволяє Вам розпакувати архів у "Файловому менеджері".

 

3. Структура сайту

Ви можете спокійно пропустити цей розділ, але тут коротко розповідається про наповнення Moodle каталогу, для Вашого кращого орієнтування:

config.php - файл основних налаштувань. Він не входить в типовий набір файлів, а створюється під час інсталяції.
install.php - скрипт для запуску встановлення та створення config.php
version.php - інформація про поточну версію Moodle
index.php - головна сторінка сайту
  • admin/ - файли для адміністрування сайту
  • auth/ - модулі розширення для уатентифікації користувачів
  • blocks/ - модулі розширення для блоків по краям сторінок
  • calendar/ - файли для управління та показу календаря
  • course/ - файли для управління та показу курсів
  • doc/ - допомога для Moodle (наприклад, ця сторінка)
  • files/ - файли для управління та показу завантажуваних файлів
  • lang/ - мовні файли для інтерфейсу
  • lib/ - бібліотеки ядра Moodle
  • login/ - файли для входу та створення облікових записів
  • mod/ - всі основні модулі для курсів Moodle
  • pix/ - основна графіка сайту
  • theme/ - теми (дизайни, скіни) зовнішнього вигляду сайту
  • user/ - файли для управління та показу користувачів

 

4. Запуск інсталяційного скрипта та створення config.php

Для запуска інсталяційного скрипта (install.php) просто потрібно набрати адресу Вашого сайту Moodle у web-браузері, або прямо вказати назву файлу скрипта http://yourserver/install.php.

(Інсталятор спробує запустити сесію для куків. Якщо Ви отримуєте вікно попередження, перевірте, чи включений прийом куків у вашому браузері!)

Moodle виявить, що у Вас відсутній файл конфігурації і проведе Вас через ряд екранів, щоб допомогти створити новий файл конфігурації config.php. По закінченню процесу Moodle спробує записати створений файл до його постійного місця розташування. Як інший шлях (якщо web-серверу не дозволено писати в каталог сайту), Ви можете натиснути на кнопку завантаження, зберегти собі на комп'ютері файл конфігурації та потім іншим методом записати цей файл в головний каталог Moodle на сервері.

Окремо інсталятор спробує провести перевірку серверних можливостей та надасть Вам деякі рекомендації по усуненню проблем. Для загального випадку цього буде достатньо, але, якщо Ви матимете незрозумілі проблеми, читайте наступні поради для їх вирішення.

4.1 Визначення налаштувань web-сервера

По-перше, переконайтеся, що ваш веб-сервер налаштований для віддачі index.php в якості типової сторінки (можливо у Вас налаштовано на index.html, Default.htm тощо).

В Apache для цього потрібно використати параметр DirectoryIndex у вашому httpd.conf. Зазвичай це виглядає так:

DirectoryIndex index.php index.html index.htm 

Переконайтеся, що index.php знаходиться в списку файлів кореневого каталогу сайту.

По-друге, якщо Ви користуєтеся Apache 2, Вам потрібно включити змінну AcceptPathInfo, яка дозволяє скриптам передавати аргументи виду http://server/file.php/arg1/arg2. Це важливо для створення відносних зв'язків між Вашими ресурсами та полегшення доступу інших людей до вашого сату. Ви можете зробити це додавши такі рядки у httpd.conf.

AcceptPathInfo on 

По-третє, Moodle вимагає цілого ряду параметрів PHP для своєї нормальної роботи. На більшості серверів всі вони включені стандартно. Але деякі PHP сервери (та деякі старші PHP версії) можуть мати інші налаштування. Все це визначається у файлі конфігурації PHP (зазвичай це php.ini):

magic_quotes_gpc = 1    (бажано але не обов'язково)
magic_quotes_runtime = 0    (обов'язково)
file_uploads = 1
session.auto_start = 0
session.bug_compat_warn = 0

Якщо у Вас не має доступу на Вашому сервері до httpd.conf або php.ini, або Ваш Moodle знаходиться на одному сервері з іншими програмами, які вимагають особливих налаштувань, не хвилюйтеся, Ви можете все одно змінити типові параметри.

Для цього Вам потрібно створити файл з назвою .htaccess в кореневому каталозі Moodle та вписати туди наступні значення. Це буде працювати тільки на Apache та при дозволеній зміні конфігурації в головному конфігураційному файлі.

DirectoryIndex index.php index.html index.htm

<IfDefine APACHE2>
     AcceptPathInfo on
</IfDefine>

php_flag magic_quotes_gpc 1
php_flag magic_quotes_runtime 0
php_flag file_uploads 1
php_flag session.auto_start 0
php_flag session.bug_compat_warn 0

Ви можете також захотіти змінити максимальний обсяг для завантажуваних файлів:

LimitRequestBody 0
php_value upload_max_filesize 2M
php_value post_max_size 2M

Найлегший спосіб все це зробити, зкопіювати простий файл з lib/htaccess та відредагувати його за своїми потребами. Він містить додаткові інструкції. Для командного рядка Unix копіювання буде виглядати так:

cp lib/htaccess .htaccess

 

4.2 Створення бази даних

Вам потрібно створити пусту базу даних (наприклад, "moodle") у Вашій системі управління базами даних з доступом для спеціального користувача (наприклад, "moodleuser") з правами тільки для цієї бази даних. Ви можете використовувати користувача "root" при роботі на тестовому сервері, але це не рекомендується для робочих систем: якщо хакери зможуть підібрати пароль до вашого сайту, то вони матимуть доступ тільки до однієї бази даних.

Якщо ви використовуєте сторонній хостинг, то вони, ймовірно, мають панель керування веб-інтерфейсу, з допомогою якої Ви можете створити свою базу даних.

Cpanel одна з найпопулярніших серед таких систем. Щоб створити базу даних в Cpanel,

  1. Клацніть напіктограмі "MySQL Databases".
  2. Введіть "moodle" в рядку database та клацніть на "Add Database".
  3. Ввведіть username та password (не такі, що Ви використовуєте скрізь) у відповідних полях та клацніть на "Add User".
  4. Далі використайте кнопку "Add User to Database" для створення нового облікового запису цього користувача з "ALL" (всіма) правами для нової бази даних.
  5. Зауважте, що username та database можуть бути префіксами Вашого облікового запису в Cpanel . При введенні цієї інформації в інсталятор Moodle - використовуйте повні назви.

Якщо Ви маєте доступ до командного рядка Unix, тоді Ви можете зробити теж саме за допомогою команд з клавіатури.

Наприклад, команди для роботи з MySQL:

# mysql -u root -p
> CREATE DATABASE moodle; 
> GRANT SELECT,INSERT,UPDATE,DELETE,CREATE,DROP,INDEX,ALTER ON moodle.* 
        TO moodleuser@localhost IDENTIFIED BY 'yourpassword'; 
> quit 
# mysqladmin -p reload

А також приклад командного рядка для PostgreSQL:

# su - postgres
> psql -c "create user moodleuser createdb;" template1
> psql -c "create database moodle;" -U moodleuser template1
> psql -c "alter user moodleuser nocreatedb;" template1

 

4.3 Створення каталогу даних

Для Moodle також потрібно деяка частина простору на жорсткому диску сервера для збереження завантажуваних файлів, таких як документи курсу та фотографії користувачів.

Інсталятор Moodle спробує самостійно створити цей каталог, але якщо йому це невдасться, Вам доведеться створити каталог вручну.

Для більшої безпеки каталог НЕ ПОТРІБНО розміщувати в місці прямого доступу з Інтернету. Найлегший спосіб - це розмістити каталог даних ЗА МЕЖАМИ WEB КАТАЛОГУ. Але, якщо Ваші права на сервері обмежені, просто захистіть цей каталог, прописавши відповідні директиви у файлі .htaccess:

deny from all
AllowOverride None

Але обов'язково впевніться, що сам Moodle може писати в каталог даних всі завантажувані файли, встановіть для програми web-сервера (наприклад, Apache) права на читання, запис та входження в цей каталог.

На Unix машинах, це означає, що власником каталогу повинен бути хтось на зразок "nobody" або "apache", і він має права на читання, запис та входження.

На системі Cpanel Ви можете використати "File Manager" щоб знайти каталог, клацніть на ньому , потім виберіть "Change Permissions". На більшості хостинг серверів Вам, швидше за все, доведеться обмежити доступ для користувачів Вашої "групи" (щоб заборонити іншим користувачам web-хостингу доступ до цих файлів), але для всіх решти дайте повний доступ на читання/запис (щоб сервер міг туди писати файли).

Зверніться до Вашого системного адміністратора, якщо на цьому етапі у Вас виникли проблеми. Деякі сайти, які використовують таку особливість PHP як "Safe Mode", можуть вимагати щоб адміністратор створив для Вас каталог.

5. Перехід до сторінки адміністратора та продовження конфігурації

Після того, як коректно створено config.php, про що було описано в попереднії кроках, інсталятор спробує отримати доступ до першої сторінки Вашого сайту для продовження процесу встановлення, вважаючи Вас за користувача "admin".

При першому доступі до сторінки адміністрування, Вас буде ознайомлено з ліцензією GPL. Ви повинні будете погодитися з нею перед тим як продовжити встановлення.

Далі Moodle почне встановлення у визначеній базі даних всіх таблиць та початкових даних. Коли наступний етап цього процесу буде пройдено, Ви повинні побачити повідомлення про це (зеленим або червоним кольором) в такому виді:

CREATE TABLE course ( id int(10) unsigned NOT NULL auto_increment, category int(10) unsigned NOT NULL default '0', password varchar(50) NOT NULL default '', fullname varchar(254) NOT NULL default '', shortname varchar(15) NOT NULL default '', summary text NOT NULL, format tinyint(4) NOT NULL default '1', teacher varchar(100) NOT NULL default 'Teacher', startdate int(10) unsigned NOT NULL default '0', enddate int(10) unsigned NOT NULL default '0', timemodified int(10) unsigned NOT NULL default '0', PRIMARY KEY (id)) TYPE=MyISAM

SUCCESS

...і так далі, пройшовши: Main databases set up successfully.

Якщо ж Ви цього не бачите, значить у Вас виникли проблеми з базою даних або з деякими параметрами у Вашому config.php. Перевірте, чи PHP не налаштований в "Safe Mode" (комерційні web-хостинги інколи включають safe mode). Ви можете перевірити змінні PHP створивши маленький файл, прописавши в ньому <?php phpinfo() ?> та переглянути результат у браузері. Змініть налаштування та перегляньше ще раз.

Прокрутіть сторінку донизу та нитисніть кнопку "Продовжити".

Тепер ви повинні побачити форму, де ви можете визначити конфігурацію інших змінних вашого сайту, таких як стандартна мова, SMTP-хост, тощо. Не турбуйтеся про те, що їх може бути багато і не всі їх призначення вам будуть відразу зрозумілими - всі значення Ви зможете потім змінити, перейшовши до відповідної сторінки інтерфейсу адміністрування. Типові значення будуть достатніми та безпечними для більшості сайтів. Прокрутіть сторінку донизу та клацніть на кнопку "Зберегти зміни".

Якщо (і тільки якщо) виявиться, що Ви застрягли на цій сторінці та не можете продовжити, ймовірно у Вас, як називають, проблема "buggy referrer". Це легко виправити: просто відключіть "secureforms" та спробуйте ще раз.

Далі Ви побачите ще сторінки, які покажуть повідомлення про створення додаткових таблиць в базі даних потрібних для різних модулів Moodle. Як і до цього підтвердження повинно бути зеленого кольору.

На кожній сторінці прокрутіть донизу та натисніть кнопку "Продовжити".

Наступна сторінка - це форма, де Ви повинні вказати різні параметри вашого Moodle сайту та його першої сторінки, такі як назва, формат, опис, тощо. Вкажіть ці дані (Ви завжди зможете їх змінити повернувшись до цієї сторінки) та натисніть кнопку "Зберегти зміни".

Під кінець Вас попросять створити головного адміністратора сайту, для доступу до функцій адміністрування. Будь ласка, заповніть ці деталі - Ваше ім'я, електронна пошта і так далі - та натисніть "Зберегти зміни". Не всі поля обов'язкові, але, якщо виявиться, що потрібно додати інформації, завжди можна повернутися.

Впевніться, що Ви запам'ятали псевдо (username) та пороль, які присвоїли адміністратору, оскільки вони будуть необхідними для доступу до сторінок адміністрування.

(Якщо з будь-яких причин встановлення прервалося або виявилися системні помики, які не дозволяють увійти в систему використовуючи обліковий запис адміністратора, Ви завжди зможете використати стандартне ім'я "admin", з паролем "admin".)

Після успішного встановлення Вас буде повернуто на головну сторінку Вашого сайту! Зауважте, що адміністративні команди зліва сторінки (вони зібрані в блок "Керування сайтом") будуть видимі тільки Вам , оскільки Ви зайшли в систему від імені адміністратора. Всі Ваші подальші дії в адмініструванні Moodle можуть бути виконані з цього меню, наприклад:

  • створення та видалення курсів
  • створення та редагування нових облікових записів
  • адміністрування ролей
  • зміна установок сайту (наприклад, дизайну) і т.д.

Але на цьому встановлення ще не закінчилося! Є один дуже важливий крок, про який читайте далі.

 

6. Установки періодичних завдань (cron) – ВАЖЛИВО!

Деякі модулі в Moodle вимагають постійної перевірки своїх задач. Наприклад, Moodle потрібно перевіряти стан дискусій, щоб надсилати копії повідомлень адресатам розсилки.

Скрипт, який відповідає за всі ці дії, знаходиться в каталозі адміністрування і називається cron.php. Але він не може виконуватися самостійно, тому вам потрібно встановити механізм для періодичного запуску цього скрипта (наприклад, кожні п'ять або десять хвилин). Така "періодичність" заставить виконувати скрипт для виконання функцій кожного модуля. Одна з різновидностей такого механізму періодичної дії називається cron service.

Зауважте, що машина, на якій запускається cron не обов'язково повинна бути тією ж самою, де запускається Moodle. Наприклад, якщо Ваш web-хостінг не надає Вам доступу до сервісу cron, Ви можете запускати цю службу на іншому сервері або навіть на своєму домашньому комп'ютері. Але основне, щоб файл cron.php запускався регулярно.

Навантаження на цей сценарій не дуже велике, тому 5 хвилин буде оптимальною цифрою. Але якщо ви переживаєте, то можете збільшити період до 15 або 30 хвилин. Краще не робити період дуже довгим, оскільки це може сповільнити надходження електронної пошти і знизить активність на курсах.

По-перше, протестуйте цей скрипт запустивши його в браузері:

http://example.com/moodle/admin/cron.php

Тепер Вам потрібно встановити механізм для регулярного періодичного запуску скрипта.

На Windows системах

Найпростіший шлях - це використати цю маленьку програму moodle-cron-for-windows.zip, яка працює як сервіс на Windows. Встановіть, запустіть та забудьте про це!

На web-хостінг сервісі

Ваша web-орієнтована панель управління хостингом повинна мати сторінку, яка дозволяє управляти cron процесом. Наприклад, в системі Cpanel знайдіть кнопку, яка має назву "Cron jobs". Там вкажіть команди для періодичного запуску сценарію засобами командного рядка Unix, як показано нижче.

Використання командного рядка на Unix

Існують різноманітні консольні програми для виклику скрипта з командного рядка. Не всі з них можуть бути на Вашому сервері.

Наприклад, Ви можете використати таку Unix утиліту як 'wget':

wget -q -O /dev/null http://example.com/moodle/admin/cron.php

Зверніть увагу, що в цьому прикладі на виході всі інформація буде викинута (в /dev/null).

Приклад з використанням lynx:

lynx -dump http://example.com/moodle/admin/cron.php > /dev/null

Або Ви могли б використати автономну версію PHP для виклику скрипта з командного рядка. Перевага при цьому полягає в тому, що журнали подій Вашого веб-сервера не заповнені з постійними звертаннями до cron.php. Недоліком є те, що Вам потрібно отримати доступ до командного рядку та відповідну версію PHP.

/opt/bin/php /web/moodle/admin/cron.php

Використання програми crontab на Unix

Зазвичай web панелі управління (такі як Cpanel) надають можливість доступу до Unix утиліти відомій як crontab. Якщо Ви маєте доступ до командного рядка, можете викликати crontab командою:

crontab -e

та ввести, наприклад, такий рядок:

*/5 * * * * wget -q -O /dev/null http://example.com/moodle/admin/cron.php

Зазвичай команди для "crontab" вводяться з використанням редактора 'vi'. Для переходу в "режим введення" натисніть "i", потім введіть рядок поданий вище та вийдіть з режиму введення натиснувши ESC. Зберегти та вийти з редактора Ви можете набравши ":wq", або вийти без збереження ":q!" (без лапок).

 

7. Створення нового курсу

Тепер, коли Moodle працює належним чином, Ви можете створити новий курс та погратися з ним.

Виберіть "Додати новий курс" з сторінки адміністрування (або відповідне посиланняна головній сторінці).

Заповніть форму, звертаючи особливу увагу на формат курсу. Вам не потрібно занадто турбуватися тут про деталі, оскільки все це пізніше може змінити викладач цього курсу. Зверніть увагу на жовті піктограми біля більшості пунктів налаштування. Це контекстна допомога, з якої Ви можете дізнатися про призначення цього елементу більше.

Натисніть "Зберегти зміни", і Ви опинитеся в новій формі, де зможете призначити роль викладача на цьому курсі. В цій формі Ви можете зробити викладачем тільки вже зареєстрованого на сайті користувача. Якщо Вам потрібно створити новий обліковий запис викладача, попросіть користувача зареєструватися, або на сторінці адміністрування натисніть кнопку "Додати нового користувача".

Після цього, курс готовий до наповнення, і доступний через посилання на головній сторінці в блоці "Курси".

Перегляньте "Документацію викладача" для додаткової інформації про створення курсів.

 

Успішного навчання!

Якщо Вам сподобався Moodle, будь ласка, внесіть Вашу пожертву, щоб покрити наші витрати!

Не забудьте також про перекладачів, завітайте до Української спільноти користувачів Moodle!

Список всіх файлів допомоги
Показати цю допомогу мовою: English

(x)

Admin Shortcut keys

Ctrl+Shift+K : Shortcut Details Esc : Return to Moodle
Ctrl+Shift+B : Manage Blocks Ctrl+Shift+M : Manage Activities
Ctrl+Shift+F : Manage Filters Ctrl+Shift+A : Manage Authentication
Ctrl+Shift+S : Schedule calendar Ctrl+Shift+C : Add/Edit Courses
Ctrl+Shift+E : Edit Mode toggle Ctrl+Shift+M : Notifications
Ctrl+Shift+L : Live Logs Ctrl+Shift+U : Browse Users
Ctrl+Shift+H : Moodle Homepage Ctrl+Shift+D : Logout